Damhert halen - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Damhert halen - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Damhert halen

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

17 Maart 2013 | België, Opglabbeek

Vandaag 17-3-13 kregen we telefoon van een boswachter. Hij stond bij een mannelijke damhert wat prikkeldraad rond zich had. We zijn in de jeep gesprongen en weggereden. We hadden bij ons: 2 netten, een verbanddoos, touw om zijn poten bij elkaar te binden zodat ze niet kunnen trappen, 2 kniptangen om de draad uit zijn gewei te halen en een brancard om hem eventueel mee te nemen. Toen we er aan kwamen bleek hij in een wei te zitten met nog ongeveer 25 damherten rond zich. We hebben besloten om hem niet te vangen, omdat als we hem zouden opjagen richting het net de kans aanwezig is dat ook de andere damherten in het net vast komen te zitten en dan hebben we er een probleem bij. We gaan de eigenaar contacteren en zeggen dat zijn mannelijke damhert draad in zijn gewei heeft zitten. Verder lag er nog een damhert aan de zijkant van de wei. Die bleek heel ziek te zijn en hebben we meegenomen. Eigenlijk mogen we dat niet, omdat de eigenaar bekend is en dus geen wild dier. Maar aangezien het dier zo ziek is hebben we het toch meegenomen en daarvoor contacteren we de eigenaar ook weer. Maandag willen we de dierenarts er naar laten kijken. Helaas, het hert is vandaag nog overleden. Rond 20.00 uur was ze al schokkerig aan het ademhalen.