Eend in slijk - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Eend in slijk - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Eend in slijk

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

21 Maart 2013 | België, Opglabbeek

Vandaag 21-3-13 werden we gebeld door de waterzuivering installatie. Er zou een eend in een van hun putten zitten. We hadden netten met lange stokken mee, die je nog kon verlengen, zodat je een lange stok kreeg. We dachten dat de eend op het water zou zitten, maar helaas ze zat in een put van slijk zo'n 3 á 4 meter naar beneden. Ze vertelden dat het het beste was om naar beneden te gaan en met je handen de eend te pakken. Daar hadden we weinig zin in, omdat als je valt van de ladder lig je beneden in de stinkende slijk. We gingen eerst proberen met het net. Gelukkig ging de eend in het net zitten. Ze zat helemaal onder de slijk. We hebben de eend daar snel in het water gehouden, zodat ze wat schoner werd. Toen we in het natuurhulpcentrum aan kwamen heeft ze een douche gekregen, zodat al het slijk eraf is. Ze moet eerst weer met haar klier vet aanmaken en dat over haar veren smeren, zodat het verenkleed weer waterdicht is. Als dat is gebeurd mag ze achter op de vijver en dan terug de vrijheid in. Ze zit momenteel in een bak op de IC met een warmte lamp en eendenkorrel.