Vos wassen - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Vos wassen - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Vos wassen

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Maart 2013 | België, Opglabbeek

Zaterdag is er een vos binnengebracht, een verkeersslachtoffer. Ze heeft ergens jongen liggen, die krijgen nu geen melk. Ze moet eerst aansterken voor dat ze weer de vrijheid in kan. Ze dachten eerst dat haar achterkant verlamd was. Dat bleek gelukkig toch niet.
Vossen kunnen vossenlintworm hebben, dit is een zoönose als je het hebt ga je er aan dood.
Ze krijgt eerst 2 dagen ontworming toegediend: 1 ml per 10 kilo lichaamsgewicht. Als je de vos vasthoudt moet je een schort aan hebben, handschoenen dragen en een mondkapje op doen. Als ze de ontworming gehad hebben krijgen ze een douche. Je hebt dan weer alles aan om besmetting te voorkomen; het gaat niet over via bloed maar via de lucht. Alles wat de vos aangeraakt heeft moet worden schoongemaakt en apart weggooit worden. Tijdens het wassen had ik een schort aan met korte mouwen. Ik had mijn shirt omhoog gedaan zodat die niet in aanraking kwam met de vos. Een mondkapje op en handschoenen aan. Ik had de poten vast. Ze spartelde soms wel wat tegen maar niet heel veel. Ze wordt eerst nat gemaakt, daarna met afwasmiddel in gesopt, uitgespoeld en afdroogd. Ze zit nu onder een warmte lamp.