Zwaan op operatietafel - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Zwaan op operatietafel - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Zwaan op operatietafel

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

18 Februari 2013 | België, Opglabbeek

Donderdag 14-2-13 is een zwaan met een open botbreuk binnen gebracht. De dierenarts heeft er naar gekeken maar kwam tot de conclusie dat een deel van de vleugel geamputeerd moest worden. Watervogels zijn heel moeilijk is slaap te brengen. En als ze dan eenmaal slapen gebeurt het vaak dat ze niet meer wakker worden. Daarom moesten we steeds controleren of er nog beweging in de zwaan zat. Soms hoorde je hem geluiden maken en moest je kijken of dat hij nog oog reflex heeft. Het duurde zeker 10 minuten voordat hij ver genoeg weg was om te beginnen. Soms leek het dat hij wakker werd tijdens de operatie en begon hij met zijn hoofd en poten te bewegen. Daarom heeft iemand de gehele operatie de poten en vleugel vast gehad. Ik had de kop vast. Je mag niet te hard knijpen omdat je dan zijn luchtpijp dicht knijpt. De operatie ging redelijk snel. Eerst de spieren weg knippen. Het bot werd door midden geknipt. Dat voelde ze nog wel heel goed. Het is mooi dicht gehecht. De dierenarts heeft de duim laten zitten dat is de laatste stukje bot met de slagpennen eraan. Die was niet beschadigd en zorg voor bescherming. De zwaan kreeg antibiotica en pijnstillers toe gediend. Hij is heel goed bij gekomen. blaast weer en is op alles en iedereen boos als je langs loopt.