IC - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu IC - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

IC

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

08 Februari 2013 | België, Opglabbeek

Het meeste sta ik op de IC. Als er dieren binnen komen worden ze onderzocht. Dit gebeurt in de onderzoekskamer die hoort bij de IC. Er is ook een operatiekamer waar zo nodig kleine ingrepen of röntgenfoto's gemaakt kunnen worden om te kijken of dat het dier iets gebroken heeft. Het dier wordt dan op de IC geplaatst. Er wordt een fiche gemaakt met hierop wat voor soort dier het is waarom hij is binnen gebracht. Of dat hij zelf eet of gevoerd moet worden. Of dat hij eventueel medicijnen krijgt. Het fiche hangt voor of boven de ruimte waar het dier zit. De vogels zoals buizerds gaan in de hangkooien. Ganzen, eenden en andere dieren gaan ik bakken op de grond. Vogels gaan in vogelkooi. Er staan ook heel wat couveuses voor jonge dieren die om de zoveel uur voedsel moeten krijgen. Op het bord staat welk dier welk medicijn nodig heeft en/of welk dier gedwangvoerd moet worden. De datum dat ze binnengebracht worden wordt op het fiche en op het bord gezet. Als er meerdere dieren op een dag binnen gebracht worden zetten ze er A,B enz achter. Als het dier is aangesterkt of genezen van zijn wond gaat hij naar achter om daarna later vrij gelaten te worden.

Het werk is heel afwisselend, soms is het heel druk met dieren die binnen komen. Het verschilt ook nog eens wat voor dieren er komen. Vergiftigde dieren, zwakke dieren of dieren die aangevallen zijn of gevochten hebben. Op dit moment zitten er veel buizerds. Die zijn nog relatief jon, waarschijnlijk bijna 1 jaar, en kunnen moeilijk tot geen eten vinden (oa muizen).

Elke maandag en donderdag komt de dierenarts. Die controleert de dieren die binnen zijn gekomen maar ook de andere dieren die op de IC zitten. Soms wordt er dan een dier geëuthanaseerd. Dit gebeurt in het belang van het dier als het niet meer in de wildernis kan.