Speciale dagen korte nachten - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Speciale dagen korte nachten - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Speciale dagen korte nachten

Blijf op de hoogte en volg Sanne

14 November 2016 | Zimbabwe, Bulawayo

Dinsdagmiddag is er een president langs gekomen, maar van welk land hij was weten we helaas niet. De bodyguards zeiden dat hij gewoon uit Zimbabwe kwam en de mensen die het bezoek regelden vertelden dat hij van een eilandje voor de kust van Oeganda kwam.
Op maandagmiddag kregen Chipangali te horen dat hij de volgende dag al langs kwam. Diezelfde maandagmiddag stond de politie al voor de deur om alles te controleren. Op dinsdagochtend, een paar uur voor het bezoek, stond het leger en de politie voor de deur om alles te beveiligen.
De president had een perfecte timing. We hadden in maanden geen fatsoenlijke regenbui gehad komt hij aan begint het eindelijk eens goed te regenen. De beveiligers liepen met paraplu's zodat hij niet nat zou worden. Dit bezoek heeft Chipangali helemaal niks opgeleverd. Ze krijgen geen financiële ondersteuning van de regering. We hebben heel de ochtend staan werken om de paden schoon te krijgen en de zichtbare poep te verwijderen. Er werd van ons verwacht dat wij gewoon werkten, we moesten alleen wel een broek aan tot onze knieën en een shirt dat onze schouders bedekte.

Sinds dinsdagavond heb ik 2 lampreien (baby konijntjes) die ik moet voeden. Overdag heb ik hulp van andere vrijwilligers. De voedster accepteerde ze niet en beet ze. 2 lampreien waren te verwond en hebben we laten inslapen. De andere 2 maken het goed. Eentje heeft een gewonde poot die goed geneest. We voeden ze elke 3 uur de hele dag rond waardoor ik 2 keer per nacht wakker word om ze te voeden. Ze krijgen gewoon melk. We mogen ze namen geven als ze een week bij ons zijn. Dat betekent dat ik ze morgen, dinsdag 15 november een naam mag gaan geven.

Deze en volgende week worden bij de leeuwinen een anticonceptie chip ingebracht. Dit wordt om de 18 maanden gedaan. Deze chip zorgt ervoor dat ze geen jongen kunnen krijgen. Kevin dart ze met een verdoving. Als ze goed in slaap zijn mogen wij dichterbij komen. Ze krijgen dan hun anticonceptie chip ingebracht maar ook een enting tegen rabiës. Tevens worden ze gewogen, het gebit gecheckt en de eventuele teken worden verwijderd. De eerste leeuwin was niet goed verdoofd. Kevin wilde haar niet nog eens een spuit geven, ze had er al 2 gehad. Daarom heeft hij ervoor gekozen om haar niet uit het hok te halen en allen de spuiten te geven. Wij mochten op een afstandje mee kijken dit was voor onze eigen veiligheid. De tweede leeuwin lag buiten. We konden het beter zien ook zij was niet diep genoeg in slaap om haar uit het hok te halen, maar we hebben nu wel alles goed kunnen zien. Nadat Kevin alles had ingespoten werd ze flink nat gemaakt. Omdat ze buiten ligt en het slaapmiddel dat ze gebruiken hun lichaamstemperatuur ontregeld duurt het een aantal uur voordat ze die weer zelfstandig kunnen regelen.

De andere leeuwinnen komen deze week aan de beurt. 2 van deze leeuwinnen worden gesteriliseerd, zodat ze absoluut geen welpen meer kunnen krijgen. Dit wordt bij een leeuwin gedaan die epilepsie heeft en bij eentje die vergiftigd is geweest toen ze klein was.

• 20 November 2016 - 15:40

Leontien:

Hoi Sanne. Wat een spannende week met hoog bezoek. Jammer dat er geen extra geld voor chipangali beschikbaar wordt gesteld . Zo'n goede instelling . Heb nu de foto's wel kunnen zien . Wat klein zijn ze he . Wel echt iets voor jou om er zo voor te vechten . Mooie foto's zeg.