Onderzoek en neushoorn wandeling - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Onderzoek en neushoorn wandeling - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Onderzoek en neushoorn wandeling

Blijf op de hoogte en volg Sanne

09 Oktober 2016 | Zimbabwe, Bulawayo

Dinsdag ochtend zijn we vertrokken op onderzoek. We zouden 1 nacht weg blijven. Elke week gaat er een groep op onderzoek om alle vallen en trailcams te controleren. We slapen dan in de tuin van mensen waar we ook de keuken en badkamer gebruiken. Je gaat alle vallen langs en bij sommige hang je een nieuw foetus in. De dieren tonen pas interesse in de vallen als we een week weg zijn, dan is onze geur weg. Als je de foetus opnieuw moet opgangen moet je in de vangkooi kruipen en de oude foetus weghalen en de andere ophangen. Als een dier aan de foetus trekt gaat de kooi achter zich dicht. Ik heb 3 kooien gedaan. Een foetus om in e kooi te hangen was al groot, dus heb ik die in 2 gesneden. De foetussen krijgen ze van een slachterij.
We hebben ook het signaal van ace, het luipaard die we gevangen hadden, gevonden. Ze was nog steeds in de buurt. We hebben van alle trailcams ook de sd kaart verwisseld en de batterijen gecheckt. Die avond hebben we bekeken wat er op stond. We kwamen koedoe's, caracals, zebra's, wrattenzwijnen en nog meer tegen. De volgende ochtend waren we al om 5 uur op om alle vallen te controleren. Daarna zijn we af gezet bij Matopus een natuurpark. Dit natuurpark is speciaal, omdat het maar een hek heeft aan een kant. We zijn daar opzoek gegaan naar neushoorns. Gelukkig hebben we een mannelijke witte gezien. De zwarte neushoorn mogen we nooit zien, omdat ze veel gevaarlijker zijn en er zijn er veel minder van. Alle neushoorn groepen worden 24/7 bewaakt door mensen. We zijn ook naar een overhang van een grot geweest waar grottekening waren. Dit was zeer speciaal om te zien, je kom de dieren gewoon herkennen. Als laatste zijn we naar een dorp gereden en hebben we gezeten met het dorpshoofd. Hij vertelde verhalen, sommige verhalen waren wel heel erg toeristische. We hebben gedanst met de kinderen. We waren laat terug en ook moe maar het was het waard!!

• 16 Oktober 2016 - 13:38

Toos Kees:

Hoi Sanne,
    Om jaloers te worden ,zo veel te zien krijgen en meemaken.
    Dit is de tijd van je leven, om nooit meer te vergeten.
    Heel leerzaam en mooi om de dieren zo in het echt te zie leven!!
    Jammer dat het zo ver weg is anders kwam ik wel ff op de koffie.
    Je gaat de vierde week al in, wat gaat het snel, geniet nog maar lekker 5 weken, want het is zo voorbij.
    Helaas heb ik nog niet veel foto"s gezien.
    succes en nog een fijne tijd