Eerste vrijlating - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Eerste vrijlating - Reisverslag uit Opglabbeek, België van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Eerste vrijlating

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

03 Februari 2013 | België, Opglabbeek

Vanmiddag 3-2-13 ben ik mee gegaan met een uitzetting. Er werden 4 buizerds, 2 torenvalken en 1 sperwer vrij gelaten. Je moest ze uit een kist halen en dan hoog in de lucht gooien. Dan vliegen ze meteen weg. De meesten vlogen meteen de bossen in. Sommigen bleven wat rond vliegen boven de bossen. Een van de buizerds was speciaal om die vrij te laten. Ze hebben die binnen gebracht met al zijn staartpennen gebroken of uitgerafeld. Normaal duurt dit maanden voordat alle pinnen uitvallen en opnieuw aan groeien. Ze hebben daarom gekozen om extensions te gebruiken. Ze hebben veren van een buizerd gepakt die in het centrum is overleden. Die plakken ze over de veren van de buizerd. Dit klinkt makkelijk maar is het niet. Je moet van de dode vogel een veer over het nog levende deel van de zelfde veer van de levende buizerd plakken. Zodat uiteindelijke veer voor veer een nieuwe staart komt. Het is helemaal goed gekomen vandaag is hij vrij gelaten.