Een normale week - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu Een normale week - Reisverslag uit Bulawayo, Zimbabwe van Sanne Thuij - WaarBenJij.nu

Een normale week

Blijf op de hoogte en volg Sanne

31 Oktober 2016 | Zimbabwe, Bulawayo

Elke week is verschillend, soms gebeuren er speciale dingen de andere week is het gewoon werken.
De baby pookies zijn bijna volwassen en mogen snel naar een grote buiten kooi. Ik en Rose hebben voor hun huisjes gemaakt van sinaasappel kistjes. Het gereedschap was niet heel optimaal. Als we spijkers nodig hadden moesten we naar de spijkerkamer. Heel de vloer ligt bezaaid met spijkers alles door elkaar.
De primaten hebben deze week hun ontwormingskuur gekregen. Je maakt een balletje van brood stroop met daarin het medicijn. Je moet er voor zorgen dat het medicijn in het balletje zit zodat ze het niet proeven. Als ze het helemaal op hadden kregen ze de broodkorst als beloning.
Normaal gaan we elke week het game park in. Dit is hun eigen game park waar ze soms dieren in vrij laten. Er lopen zebra's, antilopen en nog veel meer rond. We zoeken dan naar vallen van stropers. Meestal binden ze een ijzerdraad aan een boom in de vorm van een cirkel. Mocht er een dier in stappen en weg willen lopen dan gaat de cirkel klem om de poot zitten van het dier, waardoor het niet weg kan lopen. De stropers komen een aantal dagen later kijken of ze iets hebben gevangen en schieten het dood. Gelukkig hebben we niks kunnen vinden.

De training van Cila gaat met baby stapjes vooruit. De ene keer heeft hij wel zin en de andere keer absoluut niet. Dan stoppen we eerder met de training, het heeft dan toch geen nut. Hij is heel erg snel bang. Als er een kruiwagen voorbij komt duikt hij weg. Als er iemand voorbij komt die hij nog niet goed kent begin hij te blazen. Hij is gelukkig wel rustiger als ik of Kiki zijn hok binnen komen. Zolang we praten en hij onze ogen kan zien is hij rustig. Soms moet hij proberen wie de baas is door te beginnen met blazen. Hij heeft snel in de gaten dat dat niet meer werkt bij ons. Als je naar Instagram gaat van Chipangali dan zie je een heel kort filmpje waarin ik Cila train.

Vrijdag was ik verantwoordelijk over de nursery afdeling, omdat Kiki naar huis moest voor een aantal dagen. Er waren die nacht 2 nestjes lampreien geboren. Het heeft ons heel de dag geduurd voordat we een vermoeden hadden wie de moeder was. Het was speciaal / bijzonder om de persoon te mogen zijn die die dag alles regelt en zorgt dat al het werk gedaan wordt.